Hem » Nyheter » Personalliggaren ska förvaras i verksamhetslokalen
Publicerat 21 december 2016 i kategorin Artiklar
Personalliggaren ska förvaras i verksamhetslokalen
Vid Skatteverkets kontroll av personalliggare ska de senaste två årens personalliggare finnas tillgängliga i företagets verksamhetslokal. Det framgår av en dom från Högsta förvaltningsdomstolen.
Skatteverket hade i det aktuella målet genomfört ett kontrollbesök och noterat vissa brister i ett restaurangföretags personalliggare. Företagets namn och organisationsnummer hade inte angivits i liggaren, tidpunkten då arbetspass avslutats hade inte dokumenterats i några fall i förfluten tid och den liggare som bolaget höll tillgänglig i verksamhetslokalen innehöll endast uppgifter för de senaste två månaderna. Skatteverket påförde företaget full kontrollavgift på 10 000 kr eftersom företaget inte hade fullgjort sin dokumentationsskyldighet och inte hållit personalliggaren tillgänglig för Skatteverket i verksamhetslokalen.
Personalliggare
Den som bedriver restaurangverksamhet är skyldig att föra personalliggare och i den för varje verksamhetsdag anteckna vilka som är verksamma och tidpunkten när varje persons arbetspass påbörjas och avslutas. Personalliggaren ska hållas tillgänglig i verksamhetslokalen och bevaras i två år. Även företag inom frisör-, tvätteri- och byggbranschen är skyldiga att föra personalliggare.
Överklagande
Företaget överklagade Skatteverkets beslut och anförde bland annat att personalliggaren inte var så bristfällig att den inte kunde läggas till grund för en kontroll. Personalliggare med uppgifter om förfluten tid förvarades tillfälligt i en annan lokal med anledning av att verksamhetslokalen nyligen restaurerats. Skatteverket kunde dock ta del av liggaren vid sitt besök.
Vid sitt obligatoriska omprövningsbeslut medgav Skatteverket bolaget delvis befrielse från kontrollavgiften genom att den sänktes till 5 000 kr.
Förvaras i verksamhetslokalen
Frågan om förvaring av personalliggaren kom att prövas av Högsta förvaltningsdomstolen, HFD. Enligt HFDs mening måste kravet på löpande dokumentation anses innefatta en skyldighet att bevara de dokumenterade uppgifterna. Denna skyldighet begränsas på så sätt att den upphör två år efter utgången av det kalenderår då det för verksamheten gällande beskattningsåret gått ut. Kravet att personalliggaren ska finnas tillgänglig för Skatteverket i verksamhetslokalen måste enligt HFD anses gälla för hela den tid som uppgifterna ska bevaras. Förutsättningar för att ta ut kontrollavgift var därför uppfyllda i detta fall. HFD ansåg inte att det fanns skäl att sätta ner avgiften mer än vad Skatteverket beslutat om.
OBS! Kontrollavgiften höjdes från och med den 1 januari 2016 till 12 500 kr.
Dom 2016-10-18, mål nr 3489-15
Företagsaktuellt nr 1 2017
Publicerat 13 februari 2025
Småföretagarna går med vinst – men rådgivning kan lyfta dem ännu högre
Trots utmanande tider visar en ny rapport från Företagarförbundet att 76 procent av Sveriges småföretagare har gått med vinst de senaste tre åren. Men många brottas fortfarande med att känna sig trygga i att verksamheten följer rådande lagar och regler – särskilt skatteregler som ofta upplevs som svåra att förstå. Undersökningen lyfter också fram redovisningskonsulternas …
Läs mer
Publicerat 13 februari 2025
Deklaration 2025 – viktiga datum att ha koll på för dig som privatperson!
Nytt år och snart dags att deklarera inkomster för 2024. Här lyfter vi några viktiga datum att ha koll på under 2025. Flera datum för betalning av kvarskatt I och med att kostnadsräntan på skattekontot uppgår till 2,5 procent är det viktigt att veta vid vilka tidpunkter som skatten ska vara inbetald för att undvika denna ränta. Om kvarskatten överstiger 30 000 kronor ska …
Läs mer
Publicerat 13 februari 2025
Friskvårdsbidrag – vad gäller 2025?
Nytt år och dags att förnya träningskortet. För arbetsgivare som erbjuder sin personal ett friskvårdsbidrag finns det några saker att tänka på. Tre förutsättningar för skattefrihet Friskvårdsbidrag är en form av personalvårdsförmån som en arbetsgivare har möjlighet att erbjuda sina anställda. Utgångspunkten är att förmåner som den anställde får från arbetsgivaren …
Läs mer
Publicerat 16 januari 2025
Nya SNI-koder – så kan du förbereda dig!
Snart lanseras nya SNI-koder (Standard för svensk näringsgrensindelning). Förändringen innebär att många företag behöver agera för att säkerställa att deras verksamhet är korrekt klassificerad. Den 27 januari öppnar en ny tjänst på verksamt.se där du själv kan ändra din SNI-kod. Här guidar vi dig genom det viktigaste kring uppdateringen och vad du behöver göra. Vad är en …
Läs mer
Publicerat 16 januari 2025
Så förändrar EU:s nya momsreform framtiden för svenska företag
EU:s nya momsreform ViDA revolutionerar momshanteringen med e-fakturering och digitalisering. Vad betyder det för svenska företag? Fredrik Andersson Carlö från Skatteverket reder ut möjligheter och utmaningar. Med momsreformen VAT in the Digital Age (ViDA) går EU in i en ny era av digitalisering. Målet är att skapa ett enklare och mer rättvist momssystem för företag som verkar inom …
Läs mer
Publicerat 16 januari 2025
Begränsad möjlighet till avdrag för ränteutgifter
Från och med beskattningsåret 2025 och framåt gäller en begränsad avdragsrätt för ränteutgifter i inkomstslaget kapital för privatpersoner. Det är en stor förändring för privatpersoner som tidigare har fått avdragsrätt för samtliga ränteutgifter oavsett låneform och säkerhet. Nya regler för privatpersoner Begränsningarna till rätt för avdrag för …
Läs mer
Publicerat 17 december 2024
Från den 1 december sänks räntan på skattekontot
Nu sänks räntorna på skattekontot för andra gången i år. Det gäller både kostnadsräntan och intäktsräntan. De nya räntorna gäller från och med den 1 december 2024. Den sänkta räntan påverkar bland annat företag som har anstånd med betalning av skatter och avgifter och kvarskatt. Räntorna på skattekontot är samma för företagare och privatpersoner. De nya …
Läs mer
Publicerat 17 december 2024
Bolag och Brott: Nya lagar ger myndigheter skarpare verktyg mot ekonomisk brottslighet
Regeringen har nu godkänt flera förslag från utredningen ”Bolag och Brott” och vid årsskiftet skärps Sveriges regler mot ekonomisk brottslighet. Myndigheter får fler och bättre verktyg för att agera proaktivt, och företagare påverkas av bland annat höjda förseningsavgifter och nya krav från Bolagsverket. Lagändringarna är ett viktigt steg framåt, enligt Srf konsulterna. …
Läs mer
Publicerat 17 december 2024
Färdplan för Sverige: Så ska vi hänga med i AI-utvecklingen
I december förra året tillsattes en kommitté med uppdrag att identifiera behov av och lämna förslag på åtgärder som kan bidra till att stärka utvecklingen och användningen av artificiell intelligens (AI) i Sverige på ett hållbart och säkert sätt. Nu har resultatet presenterats. Kommittén, som har antagit namnet AI-kommissionen, har överlämnat sin rapport kallad …
Läs mer
Publicerat 17 december 2024
Förenklade regler för fåmansföretag: Vad innebär förslagen för dig som delägare?
Du kanske har hört att det finns ett förslag på ändrade regler för beskattning av andelar i fåmansföretag. Du kanske ställer dig frågan om det är något du som delägare borde göra redan nu. Vad innebär reglerna? I den här artikeln svarar vi på några av dessa frågor. Förenklade regler Reglerna för beskattning av kvalificerade andelar i fåmansföretag är mycket …
Läs mer
Gå till startsidan