Publicerat 24 februari 2017 i kategorin Artiklar

Kapitalförlust vid försäljning av andel i handelsbolag

En person som sålt sin andel i ett handelsbolag kunde inte förklara skillnaden mellan sin justerade anskaffningsutgift och bolagets egna kapital. Han fick därför bara avdrag för en justerad anskaffningsutgift som motsvarade hans andel av bolagets egna kapitalet.

I det aktuella målet hade Sven i sin inkomstdeklaration redovisat en förlust om 252 000 kr i samband med att han avyttrade sin andel i ett handelsbolag. Han hade redovisat en justerad anskaffningsutgift (JAU) med samma belopp. Sven kunde inte lämna någon förklaring till Skatteverket varför hans JAU översteg hans andel av det bokförda egna kapitalet i bolaget. Det resulterade i att Skatteverket ändrade Svens förlust till 37 000 kr.

Justerad anskaffningsutgift

Den justerade anskaffningsutgiften (JAU) är ett skattemässigt begrepp som har stor betydelse för beskattning. Den utgör anskaffningsutgiften för andelen i handelsbolaget och används för att beräkna vinst/förlust när andelen säljs eller bolaget upplöses. Vid den årliga beskattningen har den även betydelse vid beräkning av räntefördelning och expansionsfond. JAU beräknas årligen för varje delägare på N3A-bilagan, men den fastställs inte. Vid beräkningen av JAU tas bland annat hänsyn till inköpspris eller tillskott vid bildandet, andra tillskott, uttag och skattepliktiga inkomster.

Överklagande

Sven överklagade Skatteverkets beslut och framhöll att det var omöjligt för honom att få fram uppgifter ända från inkomståret 1988. De uppgifter som efterfrågats har använts under alla år för att beräkna räntefördelning och avsättningar till expansionsfond och då godkänts av Skatteverket. Det ansåg Sven var något som bekräftade att redovisad JAU varit riktig. Enligt Sven var den troliga förklaringen till differensen mellan JAU och handelsbolagets egna kapital att det fanns ett negativt eget kapital den sista december 1987. Då fastställdes JAU till noll kronor när reglerna om JAU infördes 1988.

Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten framhöll att i enlighet med grundläggande principer om bevisbörda inom skatteprocessen ankommer det på Sven att göra sannolikt att storleken på den justerade anskaffningsutgiften ska beräknas i enlighet med vad han yrkat.

Enligt förvaltningsrätten överensstämmer JAU för del-ägarna som regel väl med bolagets egna redovisade kapital. Förvaltningsrätten konstaterade att Sven saknade underlag som visade att handelsbolagets egna kapital var negativt vid utgången av 1987 eller som visade att det förekommit icke avdragsgilla kostnader eller annan omständighet som påverkat beräkningen av JAU. Det förhållande att Skatteverket godtagit räntefördelning och avsättning till expansionsfond under tidigare år medförde inte att förvaltningsrätten gjorde någon annan bedömning än den Skatteverket gjort.

Kammarrätten i Sundsvall

Sven överklagade till kammarrätten som gjorde samma bedömning som förvaltningsrätten. Överklagandet avslogs.

Dom 2017-01-27, mål nummer 2023-16

Företagsaktuellt nr 2 2017

Publicerat 19 september 2024

Slopat krav på papperskvitto – tänk på detta och digitalisera din bokföring

Du har säkert inte missat att en efterlängtad lagändring trädde i kraft den 1 juli? Företagare har länge sett fram emot att slippa spara alla papperskvitton. I stället räcker det att spara en fotad kopia av kvittot som underlag för bokföringen. Det är en efterlängtad lagändring som kommer spara både tid och pengar. Men är det bara att kasta kvittot – eller är det något mer …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Så bidrar redovisnings- och lönekonsulter till företagets framgång

Som företagare är du ständigt upptagen med att driva verksamheten framåt, samtidigt som du måste hålla koll på nya regelverk, ekonomi och skydda företaget mot brott. Genom att samarbeta med auktoriserade redovisnings- och lönekonsulter kan du frigöra tid för tillväxt och innovation. Här visar vi hur de kan hjälpa dig att möta dagens och morgondagens utmaningar. Stora krav på …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Skydda företaget mot penningtvätt – här är de vanligaste metoderna

Tyvärr blir det allt vanligare att kriminella nätverk nyttjar företag för att tvätta pengar och dölja brottslig verksamhet. Detta kan drabba alla branscher och företag. Finanspolisen och Ekobrottsmyndigheten har sammanställt några av de vanligaste metoderna som du bör vara uppmärksam på. Olika brottsupplägg    De flesta stora kriminella nätverken använder …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Lina Andersson: Allt fler kunder ställer krav på att vi ska arbeta hållbart

Home of Textile säljer dekor, möbler och textil till projektkunder, butiker, E-handlare och direkt till konsument. De senaste åren har de tagit stora steg mot hållbarhet, trots att de är ett litet företag utan lagkrav på hållbarhetsredovisning. För att komma igång tog de hjälp av NSRS – en manual anpassad för små och medelstora företag. Marknadschefen Lina Andersson berättar …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Så skyddar du BRF:en mot ekonomisk brottslighet

Den ekonomiska brottsligheten mot bostadsrättsföreningar ökar. Den senaste tiden har det uppmärksammats hur ekonomiska brottslingar plundrar föreningarna. Här berättar vi hur du skyddar dig och din förening mot brott. Varje år flödar omkring 120 miljarder igenom landets bostadsrättsföreningar. Det gör föreningarna attraktiva för oseriösa aktörer och kriminella. En …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Anlitar du sommarvikarier? Tänk på detta!

Ungdomar har svårare att bedöma risker och konsekvenser av olika handlingar, till skillnad mot de flesta vuxna. Därför är det extra viktigt ta sitt ansvar som arbetsgivare om du anlitar sommarvikarier. Här är några viktiga saker att tänka på. Ha tydliga säkerhetsrutiner  Generellt drabbas nyanställda oftast av skador i arbetet. Många olyckor händer till och med den …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Nu kompenseras personer födda 1957

Riksdagen har beslutat om att personer som är födda 1957 ska kompenseras för den uteblivna skattesänkningen för beskattningsåret 2023. Kompensationen, som motsvarar den skattelättnad det förhöjda grundavdraget skulle ha inneburit, kommer att betalas ut tidigast första veckan i juli. Bakgrund Bakgrunden till förslaget är den situation som uppkommit när personer födda 1957 har …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Vem gör du affärer med?

Vissa saker bör företagare kontrollera eller se över regelbundet. Det kan vara att lägga om lånen eller att hitta en billigare försäkring. En åtgärd du som företagare bör se över en gång om året är vem du gör affärer med. Här är några enkla tips på vad du bör kontrollera och varför. Kontrollera att din leverantör har F-skatt  Ett företag som har F-skatt betalar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

En guide: E-faktura eller PDF-faktura – vad ska du välja och hur kommer du igång

I takt med att allt fler affärsprocesser digitaliseras, blir frågan om hur fakturering ska ske allt mer aktuell. För många innebär detta ett vägval mellan PDF-faktura och e-faktura. Vad är egentligen skillnaden och varför är det så få som byter till e-faktura trots fördelarna? Vi guidar dig genom fakturadjungeln och ger praktiska tips för en smidig övergång. Många fördelar …

Läs mer

Gå till startsidan